Populárne „vykladanie si nôh“ na palubnú dosku môže mať nepríjemné následky.

So stúpajúcimi teplotami čoraz častejšie vidieť v okoloidúcich autách spolujazdcov, ktorí si „zvyšujú“ pohodlie cestovania vykladaním nôh na palubnú dosku. Nezriedka vidieť takto opreté chodidlá i na diaľniciach, pri dlhých presunoch turistov do dovolenkových destinácií.

Ak ste vodič, neumožnite takto sedieť svojmu spolujazdcovi počas jazdy. Aj pri slabšom náraze či menšej kolízii totiž riskuje svoj život. Ak vám neverí, nech pouvažuje nad faktom, že airbag pri aktivácii dokáže vystreliť rýchlosťou až 350 km/ hod. Sila, ktorá má vytvoriť vzduchový vankúš pre trup a hlavu sa prenáša priamo do jeho chodidiel a nôh…

Airbag nás tu neochráni, naopak, môže nás doslova zlikvidovať.

Prvky, ktoré by nás pri kolíznej situácii majú ochrániť sa nám, paradoxne, môžu stať osudnými. Žiaden bezpečnostný systém v aute (pas, airbag) totiž nie je konštruovaný tak, aby spolujazdca chránil v tejto nesprávnej polohe. Práve naopak, môže nám spôsobiť fatálne poškodenie zdravia. Časté sú viacnásobné zlomeniny členka, nepríjemné zlomeniny stehennej kosti, nezvratné poškodenia bedrového kĺbu, poranenia hrudníka, trupu či tváre.

Ako by zareagovala poisťovňa pri výplate odškodnenia?

Poisťovateľ má, aj v prípade nedodržania dôležitých povinností spolujazdca, zákonnú možnosť krátiť vyplatenie poistného plnenia až do výšky 100% (napríklad pre nepripútanie sa bezpečnostným pásom a pod.). Ak by zjavne nesprávne sedenie bolo v príčinnej súvislosti so vznikom a následkami zranenia pri nehode, poisťovateľ by odškodnenie iste krátil. Nezriedka sa krátenie odškodnenia vyšplhá ja na 50%. Spolujazdec sa tak môže, vlastnou vinou, pripraviť o tisíce Eur. V neľahkej situácii po ťažkom úraze istotne budú tieto prostriedky chýbať.